Finnebiff gryte med potetmos

Finnebiff gryte har jeg lagd mange ganger, også når jeg har gjester. Jeg har lagd finnebiff gryte ute på bålpanna og det ble veldig bra. De jeg har servert finnebiff gryte til syntes alle den falt i smak, det er en god og lettvin gryte. 


3 personer;

Stek 400 gram finnebiff med smør i gryta 

Stek i panna; 
10 sopp, gjerne sjampinjong og aromasopp, delt i biter
2 løk, hakket 
Ha over i gryta 

Ha så i; 
2 - 3 gulrøtter, i terninger  

Tilsett ca 1 liter vann, bruk grønnsaksbuljong ( jeg bruker 3 terninger pr liter) 

La det koke på svak varme i 1 til 1.5 time 

Smak til med salt og pepper, tilsett 10 knuste einebær og 1 til 1.5 dl fløte. 

Tykner den ikke bruk maisennajevner

Potetmos (oppskrift) 

4 - 5 poteter pr pers, deles og kokes med litt salt. Potetene moses når de er kokt, tilsett smør og melk. Smak til med salt, pepper og muskatnøtt. 

Server finnebiffgryten med kokte grønnsaker, jeg bruker brokkoli, blomkål og gulrøtter, og litt tyttebær ved siden av.